Tarifa
Tarifa v prímestskej autobusovej doprave BBSK
Súčasný stav tarify v prímestskej doprave v BBSK nebol menený 9 rokov a aktuálne už nezohľadňuje potreby modernej dopravy v 21. storočí.
Banskobystrický samosprávny kraj je multicentrický kraj (neobsahuje len 1 hlavnú centrickú oblasť), takže z hľadiska nastavovania tarify bolo viacerými analýzami odporúčané aplikovať zónovo-relačnú tarifu.
Vysvetlenie na príklade:
Cestovanie verejnou dopravou pre cestujúceho z Banskej Bystrice do Zvolena znamená v súčasnosti možnosť cestovať 3 rôznymi spôsobmi:
- Priamo po R1 – cena je 2,00 €
- Starou cestou cez Kováčovú – cena je 2,30 €
- Trasou s prestupom cez obec Čerín – cena je 2,60 €
Toto znamená možnosť využiť 3 rôzne cesty, pri ktorých každá má inú cenu prepravy.
Obrázok 1: Súčasná výška jednotlivého cestovného
Nová tarifa v rámci Plánu dopravnej obslužnosti (Strategický dokument Banskobystrického samosprávneho kraja pre oblasť ciest a verejnej dopravy.) túto sumu harmonizuje do jednej, a teda cestujúci každou trasou zaplatí rovnakú sumu, či už prestúpi alebo nie.
Obrázok 2: Harmonizovaná výška jednotlivého cestovného
Mesto Banská Bystrica v rámci PDO patrí do zóny 600 spolu so všetkými zastávkami prislúchajúcimi k tomuto mestu ako napr. Banská Bystrica, Magurská otoč.; B. Bystrica, Strieborné námestie a pod. Zvolen patrí do zóny 650, taktiež so všetkými zastávkami ako napr. Zvolen, Zlatý Potok LIDL; Zvolen, Môťovská cesta a pod. Cena cestovného je však vypočítaná ako vzdialenosť medzi ťažiskami jednotlivých zón, a teda je jedno, na ktorej zastávke v Banskej Bystrici cestujúci nastúpi a na ktorej vo Zvolene vystúpi, platiť bude vždy rovnakú sumu cestovného.
Na základe PDO boli zavedené nové typy cestovných lístkov, predplatné a prestupné, ktoré zohľadňujú priamu potrebu cestujúceho cestovať medzi jednotlivými zónami (napr. je možné mesiac cestovať medzi jednotlivými zónami ľubovoľne).
V súčasnosti tieto predplatné lístky nie sú dostupné. Pri simulácii cestovania 20 pracovných dní do mesiaca zaplatí cestujúci za cestovné lístky pre jednotlivé možnosti ciest nasledovné sumy:
Obrázok 3: Simulácia 30-dňového predplatného cestovného lístku
V predplatnom cestovnom lístku je táto suma zharmonizovaná na jednu cenu, ktorá zvýhodňuje pravidelného cestujúceho verejnej dopravou:
Obrázok 4: Harmonizovaná výška predplatného cestovného
Ďalej je v novej tarife zavedený systém zvýhodňovania pri nákupe predplatného cestovného lístku pre dlhšie obdobie voči nákupu minimálne 40 jednorazových cestovných lístkoch.